دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر تلویزیون شهاب

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

قطعات تلویزیون

معرفی قطعات تلویزیون شهاب و کاربرد آن

در این مقاله قصد داریم شما را با قطعات تلویزیون شهاب آشنا کنیم. شاید با خودتان بگویید که شما به عنوان یک مصرف کننده چرا باید با این قطعات آشنایی داشته باشید؟ اینکه بدانید دستگاه شما چه قطعاتی دارد و هر کدام از آن‌ها چه کاربردی دارند در واقع به شما کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل متوجه شوید که کدام یک از قطعات تلویزیون خراب شده و آیا نیاز است به نمایندگی تعمیر تلویزیون شهاب مراجعه کنید یا خودتان با یک دستکاری ساده می‌توانید آن را درست کنید. در همین راستا ما تصمیم گرفتیم که اطلاعاتی درباره برخی از قطعات مهم تلویزیون شهاب به شما بدهیم و کاربرد آن‌ها را نیز برایتان شرح دهیم. اگر به این موضوع علاقه دارید ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

آشنایی با قطعات تلویزیون شهاب

هر تلویزیونی از کنار هم قرار گرفتن قطعات کوچک و بزرگ تشکیل شده است و نبود یکی از آن قطعات و یا خراب شدن و صدمه دیدن یکی از آن‌ها سبب مختل شدن عملکرد تلویزیون خواهد شد. همچنین می‌دانید که تلویزیون‌ها یکی از دستگاه‌های بسیار حساس در برابر ضربه و حتی آبخوردگی هستند بنابراین بسیار مهم است که در حفظ و نگهداری آن‌ها بسیار دقت کنید. از آنجاییکه قطعات تلویزیون بسیار حساس هستند توصیه می‌شود به هیچ عنوان نسبت به تعمیر قطعات داخلی آن اقدام نکنید و کار را به شخصی که در این زمینه تجربه کافی و مهارت لازم را دارد، بسپارید.

البته ناگفته نماند که گاهی مشکل ایجاد شده صرفا به خاطر اتصالات برق یا موارد دیگر است و خودتان با دانش به آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید؛ مانند چشمک زدن تلویزیون که در مقاله قبلی درباره علت چشمک زدن تلویزیون و رفع آن به طور کامل صحبت کردیم. به همین دلیل پیشتر گفتیم که آشنایی با قطعات تلویزیون حتی برای مصرف کننده لازم و ضروری است. در ادامه قطعات کاربردی و مهم تلویزیون را برایتان شرح خواهیم داد.

پنل یکی از اصلی ترین قطعات تلویزیون

یکی از آسیب‌پذیرترین، حساس‌ترین و البته گران‌ترین قطعه تلویزیون، پنل یا صفحه نمایش است. پنل تلویزیون یک صفحه تخت است که از قرارگیری میلیون‌ها پیکسل در کنارهم تشکیل می‌شود و در نهایت به کمک بک لایت که در ادامه توضیح خواهیم داد، یک تصویر می‌سازد که شما آن را مشاهده می‌کنید. پنل تلویزیون در برابر ضربه و حتی آبخوردگی بسیار حساس است و ممکن است حتی کوچک‌ترین ضربه‌ای به آن، سبب خراب شدن و تیره شدن نمایشگر  می‌شود.

البته در بدترین شرایط ممکن است پنل تلویزیون بسوزد؛ بنابراین باید در نگهداری از آن بسیار دقت کنید و از دسترس اطفال دور نگه دارید. معمولا در ساخت تلویزیون‌ها از یکی از 3 نوع پنل، VA، IPS و TN  استفاده می‌شود. در صورتی که پنل شما صدمه ببنید شما یا باید آن را تعمیر کنید یا تعویض. هزینه تعمیر پنل تلویزیون شهاب اندکی بالاست ولی هزینه تعویض آن بسیار بالاتر است و تقریبا 80 درصد هزینه خرید یک تلویزیون است.

پنل تلویزیون
پنل تلویزیون

برد پاور

برد پاور یکی دیگر از اصلی‌ترین قطعات تلویزیون است و وظیفه تامین برق را برعهده دارد. کار برد پاور این است که ولتاژ جریان برق شهری را از نویزها و نوسانات پاک می‌کند و آن را به ولتاژ مورد نیاز قطعات داخلی تلویزیون تبدیل می‌کند. در صورتی که برد پاور یا برد تغذیه دچار مشکل شود، برق رسانی تلویزیون نیز به مشکل خواهد خورد و عملکرد دستگاه با اختلال همراه خواهد شد.

برد پاور تلویزیون
برد پاور تلویزیون

بک لایت یکی دیگر از قطعات مهم تلویزیون

یک لایت یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات تلویزیون است که به پنل وصل است. در حقیقت یک لایت نور تلویزیون را منعکس می‌کند و از تعدادی لامپ کوچک تشکیل شده است و سبب می‌شود شما تصویر نمایشگر را مشاهده کنید. در صورتی که بک لایت تلویزیون شهاب شما دچار خراب شود، تصویری در نمایشگر تلویزیون مشاهده نخواهید کرد.

بک لایت تلویزیون‌های ال ای دی و تلویزیون‌های ال سی دی اندکی باهم متفاوت هستند و این تفاوت مربوط به لامپ‌های به کار رفته در آن‌ها جهت نمایش تصویر است.در  بک لایت تلویزیون‌های ال سی دی معمولا از لامپ فلورسنت استفاده می‌شود و در تلویزیون‌های ال ای دی از لامپ‌های کوچک LED استفاده شده است.

بک لایت تلویزیون
بک لایت تلویزیون

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات تلویزیون شهاب را به شما معرفی کنیم. دانش شما درباره این قطعات، باعث می‌شود که در صورت بروز مشکل، راه حل بهتر و مناسب‌تری را ارائه دهید و از صدمات بیشتر جلوگیری کنید. بنابراین مهم است که بدانید که این جعبه جادویی چگونه کار می‌کند و هر کدام از این قطعات چه نقشی را ایفا می‌کنند. در انتها امیدواریم که توانسته باشیم با این مقاله مقداری به دانش شما اضافه کرده باشیم و این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *