دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر تلویزیون شهاب

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

انواع صفحه نمایش تلویزیون

آشنایی با تکنولوژی انواع صفحه نمایش تلویزیون

تلویزیون‌ها از لوازم ضروری هر خانه‌ای به حساب می‌آید و یکی از کاربردهای آن، تماشای سریال‌های تلویزیون جهت سرگرمی  و گذراندن زمان خالی اعضای خانه است. در گذشته تلویزیون‌ها بسیار کوچک بودند و صفحه نمایش آن‌ها از نوع CTR بود. در واقع نمایشگر تلویزیون به گونه‌ای بود که اگر از گوشه تلویزیون تماشا می‌کردید، صفحه واضحی نمی‌دیدید. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع صفحه نمایش تلویزیون وارد بازار شد و در هر دوره، یکی از دیگری بهتر و باکیفیت‌تر می‌شد.  اما سوالی که وجود دارد این است که کدام‌یک بهتر هستند؟ در این مقاله قصد داریم درباره انواع صفحه نمایش تلویزیون صحبت کنیم. با ما همراه باشید و جواب سوالتان را پیدا کنید.

انواع صفحه نمایش تلویزیون

در گذشته در صفحه نمایش تلویزیون‌های قدیمی از تکنولوژی CTR استفاده می‌شد و مسلما معایبی همچون کیفیت پایین تصویر و پرش تصویر، عدم دید مناسب تصویر در زوایای مختلف و … داشت. با مرور زمان، تلویزیون‌های جدیدی وارد بازار شدند که هم ابعاد بزرگتری داشتند و هم نسبت به تلویزیون‌های قدیمی، سبک‌تر بودند و جابجایی آن‌ها راحتر بود اما در برابر ضربه بسیار حساس‌تر بودند. صفحه نمایش‌های پلاسما، ال سی دی، ال ای دی، اُ ال ای دی و … از انواع صفحه نمایش تلویزیون هستند که با گذشت زمان وارد بازار شدند.

انواع صفحه نمایش تلویزیون

با هر تکنولوژی جدیدی که در صفحه نمایشگر تلویزیون‌ها بکار برده می‌شد، کیفیت و وضوح تصویر نیز بهتر می‌شد. همچنین تلویزیون‌ها بسیار باریک‌تر از مدل‌های قبل خود می‌شدند و همین مساله به زیبایی آن‌ها اضافه می‌کرد. طبیعتا یک وسیله ظریف در برابر ضربه، حساس‌تر خواهد بود و تلویزیون‌های جدید و هوشمندی که با تکنولوژی جدید وارد بازار می‌شد از این قاعده مستثنی نبودند. در ادامه مطلب شما را با انواع صفحه نمایش تلویزیون آشنا خواهیم کرد و با یکدیگر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

صفحه نمایش پلاسما

پلاسما یکی از انواع صفحه نمایش تلویزیون است که بعد از تلویزیون‌های قدیمی کوچک، وارد بازار شد. همان‌طور که از نامش پیداست، در ساخت این صفحه نمایش‌ها از پلاسما استفاده شده بود. تلویزیون‌هایی که با این تکنولوژی ساخته شده‌اند، مزایا و معایبی داشتند. معایب آن‌ها این بود که بسیار سنگین بودند و ضخامت زیادی نیز داشتند. همچنین انرژی زیادی مصرف می‌کردند اما در مقابل، تصویر بسیار باکیفیتی داشتند و در برابر ضربه مقاوم بودند.

تلویزیون پلاسما
تلویزیون پلاسما

از طرفی در مقایسه با تلویزیون‌های جدید، نرخ پرش تصویرشان بسیار کمتر بود و همین موضوع سبب شده بود که در زمان پخش برنامه‌های هیجان انگیز و اکشن مانند بازی‌های فوتبال،که پرش تصویر زیاد است، مشکلی پیش نیاید. گرچه تلویزیون‌های پلاسما با گذشت زمان کم استفاده و ناپدید شدند با این وجود هنوز هم بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

صفحه نمایش LCD

این صفحه نمایش‌ها یکی از پرکاربردترین انواع صفحه نمایش تلویزیون می‌باشند. البته نه تنها در تلویزیون بلکه در وسایل دیگری که نمایشگر دارند نیز معمولا از این مدل صفحه نمایش استفاده می‌کنند. این نمایشگرها نسبت به مدل پلاسما، سبک‌تر و نسبت به مدل ال ای دی، اندکی سنگین‌تر هستند. همچنین مصرف انرژی آن‌ها نسبت بهمدل  ال ای دی، بیشتر است اما نسبت به پلاسما بسیار کمتر است.

تلویزیون LCD
تلویزیون LCD

در ساخت این صفحه نمایش‌ها از کریستال مایع استفاده شده و با الکتریسته شروع به فعالیت می‎کنند و به دنبال آن، شما یک تصویر را در مانیتور تلویزیون خود مشاهده می‌کنید. صفحه نمایش‌های LCD پیش از اینکه ال ای دی‌ها وارد بازار شوند، یکه تازی می‌کردند اما با ورود LEDها به بازار، محبوبیت خود را تا حدود زیادی از دست دادند. در تلویزیون‌های LCD از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شد و یکی از عیب‌های بزرگ آن، عدم نمایش درست رنگ مشکی بود.

صفحه نمایش LED

صفحه نمایش ال ای دی یکی دیگر از انواع صفحه نمایش تلویزیون است که بسیار پرطرفدار نیز می‌باشد. در ساخت این صفحه نمایش، از لامپ‌های کوچک ال ای دی استفاده شده که سبب کاهش مصرف انرژی و دید بهتر می‌شود. شاید از خود بپرسید که تفاوت صفحه نمایش ال سی دی با ال ای دی در چیست؟ باید بگوییم تنها تفاوت این دو صفحه نمایش این است که در LCD از لامپ‌های فلورسنت برای نمایش تصویر استفاده می‌شود و در LED به جای آن لامپ‌ها از یک سری لامپ کوچک ال ای دی استفاده شده که مصرف انرژی را نیز پایین آورده است.

تلویزیون LED
تلویزیون LED

استفاده از این لامپ‌های LED علاوه بر اینکه مصرف برق را کاهش می‌دهد، سبب می‌شود که گرمای کمتری تولید شود و پنل تلویزیون و سایز قطعات داخلی آن دچار صدمه نشوند و در نهایت طول عمر دستگاه افزایش یابد. از مزایا تلویزیون‌های ال ای دی می‌توان به سبک بودن و باریک بودن آن‌ها اشاره کرد. همین مزیت باعث جابجایی راحت این وسیله شده استو دیگر نیاز نیست چند نفر برای جابجایی آن دست به کار شوند و تنها یک نفر قادر به حمل آن است.

صفحه نمایش QLED

صفحه نمایش QLED یکی از محبوب‌ترین انواع صفحه نمایش موجود در بازار است که البته نسبت به مدل‌های قبلی، گران‌تر نیز هستند. در ساخت این صفحه نمایش از کوانتوم دات استفاده شده است. کوانتوم دات یک ساختار مولکولی است که در اندازه‌های بسیار کوچک  و در حد نانو از سیلیکون‌ها نیمه رسانا تولید می‌شود. به خاطر همین تکنولوژی، شما شاهد تصاویر بسیار باکیفیت با وضوح بالا و میزان دقت رنگ هستید.

تلویزیون QLED
تلویزیون QLED

صفحه نمایش OLED

یکی دیگر از انواع صفحه نمایش تلویزیون های جدید، OLED است که اولین بار شرکت‌های ال جی و سامسونگ تلویزیون‌هایی با این تکنولوژی را وارد بازار کردند. این نمایشگرها علاوه بر اینکه نسبت به مدل‌های ال سی دی و ال ای دی بسیار کم مصرف‌تر هستند، وضوح تصویر بسیار بالایی‌تری نسبت به دو مدل قبل دارند. در ساخت این نمایشگرها از لایه‌هایی که حاوی مواد ارگانیک هستند، ساخته شده که اطراف الکترود قرار می‌گیرند و در واقع همین لایه‌ها باعث مصرف کم و کیفیت تصویر بالا می‌شوند.

انواع صفحه نمایش تلویزیون

سخن آخر

در این مقاله به مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع صفحه نمایش تلویزیون اشاره کردیم و دیدیم که هر کدام از آن‌ها معایب و مزایای خود دارند. تلویزیون‌های پلاسما و ال ای دی چندین سال است که جای خود را به صفحه نمایش‌های جدید داده‌اند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ای که لازم دانستیم بگوییم این است که تلویزیون‌های جدید و هوشمند بسیار ظریف و حساس هستند به همین دلیل باید بسیار مراقب آن‌ها باشید. اگر تلویزیون شما دچار ایرادی شد و یا صفحه نمایش آن صدمه دید و یا پرش تصویر داشتید حتما با همکاران ما در نمایندگی تعمیر تلویزیون شهاب تماس بگیرید تا به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *