دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر تلویزیون شهاب

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

تعمیر بک لایت تلویزیون

آیا تعمیر بک لایت تلویزیون بصرفه است

حتما برای شما هم پیش آمده است که بیش از نیمی از روز را جلوی تلویزیون ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی سپری کرده باشید؛ اما تا حالا به نحوه کار کردن تلویزیون فکر کرده‌اید؟ در تلویزیون‌های امروزی برای بهبود بخشیدن به تصاویر از نور پس زمینه که اصطلاحا به آن بک‌لایت (backlighting) گفته می‌شود، بهره می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص نحوه تعمیر بک ‌لایت تلویزیون شهاب و برندهای دیگر صحبت کنیم، در ابتدا به شما می گویم بک‌لایت چیست و سپس نحوه تعمیر بک ‌لایت تلویزیون را به آموزش خواهیم داد.

بک‌ لایت چیست؟  

در ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی‌های امروزی از بک لایت برای بهتر به تصویر کشیدن تصاویر از استفاده می‌کنند. در ال‌سی‌دی برای تامین نور بک‌لایت از یک لامپ فلوئورسنت استفاده می‌شود که مزایا (قیمت ارزان) و معایب (مصرف برق بالا) منحصر به فرد خود را دارند. با پیشرفت علم در سال‌های اخیر لامپ فلوئورسنت جای خود را لامپ‌های ال‌ای‌دی در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی دارد، لامپ‌های ال‌ای‌دی از کیفیت بالاتری به نسبت فلوئورسنت برخوردار هستند.

بک لایت چیست
بک لایت چیست

بک‌لایت یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن صفحه نمایش‌ها و تلویزیون‌ها است، اما سوالی که بسیاری از کاربران از ما می‌پرسند این است که آیا امکان تعمیر بک‌ لایت تلویزیون وجود دارد؟ آیا بک لایت تلویزیون قابل تعمیر است یا در صورت خراب شدن، باید حتما آن را تعویض کرد؟ پاسخ ما به این سوال قطعا “بله” است. در ادامه به شما نحوه تشخیص خرابی بک‌لایت تلویزیون و تعمیر بک ‌لایت تلویزیون را به شما آموزش خواهیم داد.

چگونه از خرابی بک ‌لایت تلویزیون مطمئن شویم؟ 

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم بک لایت در تلویزیون‌های LCD و LED برای بهتر نمایش دادن تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت بدون بک‌لایت، هیچ تصویری قابل رویت نیست. بنابراین تلویزیونی که دچار خرابی بک لایت شده است، یک تصویر سیاه و بدون هیچ جزئیاتی را به نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است که این مورد را به عنوان یک نکته مهم بیان کنیم که هر تصویر سیاه به معنی خرابی بک‌لایت نیست.

خرابی بک لایت تلویزیون
خرابی بک لایت تلویزیون

به عبارت دیگر تنها یکی از دلایل نداشتن تصویر و یا سیاه بودن تصویر، خراب شدن بک لایت تلویزیون است و عوامل دیگری نیز می‌توانند در این مساله سهیم و دخیل باشند. در ادامه مواردی که می‌تواند نشان دهنده خرابی بک لایت تلویزیون باشد، چه تلویزیون  LCD و چه تلویزیون LED را برای شما خواهیم آورد تا راحت‌تر بتوانید خودتان در خانه تشخیص دهید که آیا مشکل از بک لایت است یا نه و آیا نیاز به تعمیر بک لایت تلویزیون دارید؟

تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی:

  1. روند خرابی بک‌لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی کندتر از ال‌ای‌دی است و معمولا خرابی بک‌لایت به مرور زمان اتفاق می‌افتد. برای مثال تصویر تلویزیون در ابتدا بعد از دو ساعت کار کردن قطع می‌شود و این اتفاق در هفته یکبار تکرار می‌شود؛ به تدریج، مدت زمان قطعی تصویر کوتاه‌تر خواهد شد تا جایی که بعد از گذشت چند دقیقه تصویر به‌طور کامل قطع می‌شود.
  2. نور بک‌لایت را از قسمت تنظیمات کم کنید، با اینکار مدت زمان قطع شدن تصویر تلویزیون افزایش پیدا خواهد کرد.

تشخیص خرابی بک لایت در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی:

  1. ایجاد هاله‌های سیاه و تاریک شبیه به ابر در قسمت‌های مختلف صفحه نمایشگر تلویزیون
  2. وجود نقاط سفید یا هاله‌های سفید پر نور در صفحه نمایش تلویزیون
  3. قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون (چشمک زدن تصویر)
  4. تاریکی نیمی از تصویر تلویزیون
  5. اگر تصویر تلویزیون شما قطع شد، نور محیط را کم کنید و با استفاده از چراغ قوه به تلویزیون نور بتابانید؛ با این کار بخشی از تصویر به صورت ضعیف قابل رویت است.
چگونگی تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون
چگونگی تشخیص خرابی بک لایت تلویزیون

تعمیر بک ‌لایت تلویزیون

تعمیر بک ‌لایت تلویزیون معمولا شامل تعویض لامپ‌های سوخته و نیمه سوخته، اصلاحیه برد پاور و تعمیر بخش تغذیه بک‌لایت در برد تلویزیون می‌شود. تعمیر بک‌ لایت تلویزیون کار تخصصی است، بهتر است اینکار را به تکنسین‌های ماهر واگذار کنید. در تعمیر بک ‌لایت تلویزیون، تکنسین مربوطه باید کل لامپ‌های ال‌ای‌دی و یا شاخه‌ای از لامپ‌ها که دچار سوختگی شده است را به‌طور کامل تعویض کند.

برای جابه‌جایی و تعویض ال‌ای‌دی‌های معیوب، تعمیرکار باید بخش ماژور و صفحات پلاریزه را بردارد و سپس لامپ‌های خراب را شناسایی و جایگزین کند. صفحه ماژور، ضخامت بسیار پایینی دارد و احتمال شکستن آن بسیار بالاست و به همین دلیل اکثر تعمیرکارها و نمایندگی‌های تعمیر تلویزیون ترجیح‌شان بر این است که به‌جای تعمیر و تعویض بخش‌های معیوب، کل پنل تلویزیون را تعویض ‌کنند.

تعمیر بک ‌لایت تلویزیون یا تعویض آن؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌های که در زمان به مشکل خوردن و خرابی بک لایت تلویزیون برای کاربران به وجود می‌آید این است که تعمیر بک‌ لایت تلویزیون بهتر است یا تعویض آن؟ به‌طور دقیق نمی‌توان پاسخی به این سوال داد، چرا که برای پاسخ دادن به این سوال باید عوامل زیادی را بررسی کنید. به عنوان مثال در چنین مواقعی باید دو سوال زیر را بررسی کرد و در نهایت تصمیم به تعمیر بک لایت تلویزیون بگیرید یا تعویض آن؟

  1. بعد از تعمیر بک ‌لایت تلویزیون، امکان خرابی مجدد تلویزیون بعد از گذشت چه مدت وجود دارد؟

اگر بعد از تعمیر بک ‌لایت تلویزیون امکان استفاده مجدد از آن بیش از دو سال برای شما وجود داشته باشد، بهتر است آن را تعمیر کنید در غیر اینصورت تعمیر بک ‌لایت تلویزیون منطقی به‌ نظر نمی‌رسد.

  1. اگر بک ‌لایت تلویزیون ما در بازار وجود نداشت، بهترین گزینه پیش روی شما کدام است؟

در بعضی از مواقع ممکن است بک‌لایت تلویزیون شما در بازار وجود نداشته باشد، در این حالت تعمیر بک ‌لایت تلویزیون و تعمیر و یا تعویض لامپ‌های سوخته بهترین گزینه پیش روی شما است (خرید یک تلویزیون جدید درصورت نداشتن مشکل مالی می‌تواند، گزینه‌ای باشد که همیشه بر روی میز است).

تعمیر بک لایت تلویزیون

سخن آخر

تعمیر بک‌لایت نیاز به یک فرد ماهر در زمینه تعمیر تلویزیون و متخصص در تعمیر بک‌ لایت تلویزیون نیاز دارید، خوشبختانه برای تعمیر بک ‌لایت تلویزیون مجبور نیستید تا تلویزیون را تا تعمیرگاه و نمایندگی حمل کنید چرا که امکان تعمیر بک‌ لایت تلویزیون در منزل نیز وجود دارد و یک متخصص می‌تواند تعمیر بک ‌لایت تلویزیون را در منزل انجام دهد. البته توصیه ما این است که از نمایندگی‌های هر برندی جهت تعمیرات کمک بگیرید تا خیالتان راحت باشد. به عنوان مثال برند شهاب به عنوان یک برند ایرانی معتبر که در زمینه تولید تلویزیون نیز فعالیت دارد، در سراسر کشور مراکز و نمایندگی‌های خود را دایر کرده است. اگر تلویزیون شما از برند شهاب است حتما با نمایندگی تعمیر تلویزیون شهاب تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *